امورفرهنگی ودینی شرکت آبفار خراسان جنوبی

شهادت امام حسن عسكري(ع)در سن 28سالگي


 

اهمیّت بررسی زندگانی ستاره آسمان هدایت، و گوهر دریای ولایت، امام حسن عسکری (ع)، نه تنها به خاطر آموختن دروس زندگی از مکتب پرفیض این امام بزرگوار  است، بلکه می تواند در زمینه تبیین رازهای زعامت خاتم اوصیاء و نور چشم انبیاء، یعنی امام عصر، عجّل الله تعالی فرجه الشریف نیز، راه گشا باشد. 
نام آن حضرت : حسن
کنیه ایشان : ابو محمّد
لقب های ایشان : زَکیّ (پاکیزه) ، نقیّ (مهذّب)، هادی، و عسکری
نام پدر ایشان : امام علیّ ابن محمّد الهادی (ع)
نام های مادر ایشان : سلیل، حدیثه، سوسن 
تاریخ تولّد: (روز هشتم، بنا بر مشهور) در ماه ربیع الثانی، سال 232 هجری.
تاریخ شهادت: روز هشتم ماه ربیع الأول، سال 260 هجری.
مدّت امامت ایشان: 6 سال.
امام حسن عسکری (ع)، تا سنّ 12 سالگی در مدینه زندگی فرمود. سپس همراه پدر بزرگوارش "امام هادی (ع)"، که به امر حاکم عباسی مجبور به ترک مدینه و اقامت در شهر سامرّاء گردیده بود، به مدت ده سال، در کنار پدر خویش در آن شهر به سر برد. پس از شهاد امام هادی (ع)، امام عسکری به مدت شش سال در همان شهر زیست. از این شش سال، سه سال در زندان بود، و سه سال دیگر نیز، تحت نظر مأموران حکومت و به دور از شیعیانش زندگی کرد.

آن پیشوای بزرگوار، در عنفوان جوانی، در زهد و پرهیزکاری و فضائل علمی و اخلاقی به درجه ای نائل گردید، که حتی دشمنان و مخالفان خط فکری آن حضرت، زبان به مدح وثنای او گشودند.

ابن شهرآشوب، مورخ مشهور، در جلد چهارم از کتاب خود به نام "مناقب آل أبی طالب"، چنین می نگارد:
"حسین ابن محمد اشعری، و محمّد ابن علی روایت کرده اند که از طایفه آل علی در نزد "احمد ابن عبدالله ابن خاقان" در شهر قم، سخن به میان آمد. نامبرده که از ناصبیان و دشمنان سرسخت خاندان امام علی بود گفت: من هیچیک از آنان را مانند حسن ابن علیّ ابن رضا (امام حسن عسکری) ندیده ام. روزی به نزد پدرم (که از وزراء معتمد عباسی بود) آمد. دربان به پدرم اطلاع داد که حسن عسکری آمده است. پدرم به استقبال او رفت و او را بر مصلای خود نشاند و با او به سخن پرداخت و مرتبا می گفت: پدر و مادرم به فدایت. و آنگاه که خواست برود، او را مشایعت نمود. من از پدرم در باره او پرسیدم و او در پاسخ گفت: فرزندم، این شخص، پیشوای رافضه (شیعیان) است. اگر روزی خلافت از بنی عباس گرفته شود، هیچکس از بنی هاشم سزاوار تر از او برای چنین منصبی نیست، به خاطر فضل، پاکدامنی، روزه داری، نماز، و پرهیزکاری و زهد و سایر اخلاق شایسته ای که دارد.
پس  از آن، من همواره از مردم در باره او می پرسیدم، و همه او را مورد تعظیم قرار می دادند و از کرامات او می گفتند. من هیچکس را سرشارتر در علم و دانش، و با گذشت تر، و پاکتر از لحاظ گفتار و کردار، مانند حسن عسکری ندیدم".

 


نویسنده : محمد کرامتی نژاد
تاریخ : سه شنبه 9 دی 1393
زمان : 10:0
حماسه 9 دی؛ تجدید پیمان با آرمان های انقلاب


در این یادداشت می خوانیم : حضور یکپارچه اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان در حماسه ارزنده 9 دی سال 88 گواه این مدعا بود که مردم در دفاع از آرمانهای اسلام و انقلاب هیچ گاه کوتاه نیامده و تا آخرین قطره خون خویش در راستای تثبیت و استواری این راه عظیم قدم خواهند برداشت.

حضور پراقتدار مردم در این حماسه جاویدان نشان داد که روحیه انقلابی گری و ایثار ملت ایران فقط در زمان انقلاب و دفاع مقدس خلاصه نشده است بلکه این ویژگی ها روزبه روز و استوارتر از گذشته در آنان وجود دارد که در زمان ممکن خود را در عرصه دفاع از اسلام و انقلاب نشان خواهند داد .

مردم ایران اسلامی به دشمنان نظام نشان دادند که تا جان دارند بر ایمان و تعهد والای خود پایبند بوده و با آفرینش حماسه والای 9دی ضربه سختی را به دشمنان و اهداف و برنامه های آنان وارد ساختند.

دامنه حضور مردمی حماسه 9دی 88 آنقدر وسیع بود که گویا بهمن 57 دوباره ای در ایران در حال تحقق است و همگان را به یاد ایام پیروزی انقلاب اسلامی می انداخت که همه اقشار مردمی درصدد مقابله و مبارزه با رژیم شاهنشاهی برآمدند و تنها تفاوت حماسه 9دی 88 و بهمن 57 تنها در این بود که مردم ایران در بهمن57 به دنبال تغییر رژیم و استقرار حکومت جدید در جامعه بودند ولی در حماسه 9دی 88 مردم بر ادامه راه دفاع از نظام و حریم ولایت تاکید داشتند و اعلام رضایت و علاقه مندی خویش را از نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام نمودند.

مردم ایران اسلامی به میدان آمدند تا بگویند اجازه حرمت شکنی ها را نخواهند داد و به هیچ وجه با فتنه گران هم مسیر نخواهند شد که به راستی این هدف ارزنده را در روز 9 دی به اجرا در آورده و موجبات خشنودی دوست داران انقلاب اسلامی را در سراسر جهان فراهم آورند.

به راستی که 9دی روز بصیرت ملت ایران است و مردم ما در این روز با درک عظیم خویش و بصیرت والایشان حضوری را تجربه کردند که تمام نقشه ها و هزینه های میلیاردی دشمنان را بر باد داد و مهر تثبیت دوباره ای بر آرمانهای والای امام راحل ، شهدای گرانقدر و ترویج فرهنگ ولایت داشت.

امید است برنامه های گرامی داشت این حماسه بزرگ که به عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام گذاری شده است باشکوه تر و عظیم تر از هر سال برگزار شود.ک/1


نویسنده : محمد کرامتی نژاد
تاریخ : دو شنبه 8 دی 1393
زمان : 13:49
درگذشت آيت الله شيخ محمدباقر آقانجفي اصفهاني(1301ق)


 

محمدباقر نجفی (زاده: ۱۲۳۵ هجری قمری، اصفهان - درگذشت: ۱۳۰۱ هجری قمری، نجف) از علمای برجسته شیعه بود که در زمان حیاتش در صدر حوزه علمیه اصفهان قرار داشت.[۱]

خانواده

محمد باقر نجفی فرزند آیت الله شیخ محمدتقی رازی ایوانکی یا شیخ محمد تقی اصفهانی بوده‌است که به صاحب حاشیه شهرت دارد این شهرت به سبب کتاب مهم او هدایةالمسترشدین می‌باشد[۲] که از اولین کتاب‌ها درباره علم اصول فقه است. وی متولد ایوانکی بوده‌است و از علمای بزرگ اصولی حوزه علمیه اصفهان محسوب می‌شود که شاگردان فراوانی داشته‌است. از معروف ترین شاگردان وی میرزای شیرازی صاحب حکم تحریم تنباکو و رهبر قیام تنباکو را نام برد.

تحصیل

محمد باقر برای ادامه تحصیل به نجف رفت و فقه و اصول فقه را در محضر، شیخ حسن کاشف الغطاء و شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر فراگرفت و از سوی شیخ مرتضی انصاری به درجه اجتهاد نائل آمد.[۳] پس از بازگشت به اصفهان کرسی تدریس و فتوا به وی منحصر گشت. او حدود شرعی و قصاص را اجرا می‌کرد و در مسجد شاه اصفهان نماز جماعت می‌خواند. او در دوران زعامتش پناه و حامی مردم مظلوم بود.

شاگردان

جهانگیرخان قشقایی
سید اسماعیل صدر
سید محمدباقر درچه‌ای
سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
محمدحسین نائینی: وی در اصفهان در منزل حاج محمد باقر نجفی اصفهانی، سرپرست حوزه علمیه و دوست دیرین پدرش، اقامت داشت. در این حوزه با تلاش و پی گیری، دانش‌های مقدماتی را با دقّت هر چه تمام تر به پایان می‌برد. علم اصول را از حوزه درس ابوالمعالی کرباسی، مدرّس توانای اصول، و فلسفه و کلام را از محضر بزرگان دانش حکمت و معقول هم چون میرزا جهانگیرخان قشقائی، شیخ محمدحسن هزارجریبی و شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی، معروف به آقا نجفی اصفهانی، و فقه را نزد شیخ محمدباقر اصفهانی فرا می‌گیرد.[۴]
شیخ الشریعه اصفهانی[۵]

آثار

وی تألیفاتی نیز از خود به جای گذاشت، که برخی از آنها عبارتند از:
رساله‌ای در حجیت ظنّ طریقی، که با حاشیه پدرش بر کتاب معالم به چاپ رسیده‌است.
لبّ الاصول
لبّ الفقه


نویسنده : محمد کرامتی نژاد
تاریخ : سه شنبه 25 آذر 1393
زمان : 7:36


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.